
MANGE BRUKSOMRÅDER
Paygoo Prepaid MasterCard® Reload kan brukes til å betale for tjenester og varer i tillegg til å overføre penger mellom Reload-kort. Betalingskortet egner seg godt for netthandel og utenlandsreiser og når du vil ha kontroll over utgiftene dine.
ENKELT Å SKAFFE SEG
Paygoo Prepaid MasterCard® Reload kan kjøpes hos Narvesen, 7/Eleven og YX-7/Eleven. Du kan fylle kortet med et valgfritt beløp mellom 200 og 1500 NOK.
KREVER INGEN KREDITTVURDERING
Du trenger ikke gjennomgå en kredittvurdering.
ENKELT Å BRUKE
Du kan bruke Paygoo Prepaid MasterCard® Reload til å handle på nett og i alle butikker som godtar kort fra MasterCard.
Alt du trenger å gjøre er å validere Paygoo kontoen din med bank-ID, og kortet er klart til bruk over hele verden.
SLIK FUNGERER DET
1. Kjøp betalingskortet: Du kan kjøpe det hos en av de mange forhandlerne våre.
2. Aktivere: Opprett en brukerkonto på nettstedet vårt og bekreft kontoen med ID. Du er nå klar til å aktivere Reload kortet.
3. Load & Reload: Sett inn midler på betalingskortet hos en av forhandlerne våre når som helst når det går tomt.
4. Bruke: Du er nå klar til å handle online og i alle butikker som godtar betalingskort fra MasterCard.
Gebyrer | Beløp |
---|---|
Gebyr for å kjøpe kortet | 99 NOK |
Årlig gebyr (trekkes fra ved første aktivering og deretter én gang om året) | 95 NOK |
Påfyllingsgebyr (legges til hver påfylling) | 29 NOK |
Gebyr for hvert kort som utstedes til en ekstra kortinnehaver for for eventuelle erstatningskort | 125 NOK |
Gebyr for innløsing og avslutning | 125 NOK |
Servicegebyr for å finne PIN-kode, sjekke saldo og få transaksjonsoversikt | 5 NOK |
Gebyr for å få en kontoutskrift (ved forespørsel) | 125 NOK |
Transaksjonsgebyrer | Beløp |
---|---|
Gebyr for kjøp i kortvalutaen | 3 NOK |
Servicegebyr (kommisjon) for kjøp som ikke er i kortvalutaen | 4% |
Kontantuttaksgebyrer | Beløp |
---|---|
Gebyr for minibankuttak i kortvalutaen (minibankleverandører kan kreve ytterlige gebyrer) | 1,5% of the amount + 15 NOK |
Gebyr for minibankuttak i enn annen valuta enn kortvalutaen (minibankleverandører kan kreve ytterlige gebyrer) | FX Fee (4%) + 1,5% of the amount + 15 NOK |
Kortgrenser – FDD-profil | Beløp |
---|---|
Maksimum saldo til enhver tid | 500.000 NOK |
Maksimum daglig påfylling | 10.000 NOK |
Maksimum månedlig påfylling | 45.000 NOK |
Maksimum årlig påfylling | 360.000 NOK |
Daglig grense for minibankuttak | 2.000 NOK |
Månedlig grense for minibankuttak | 15.000 NOK |
Årlig grense for minibankuttak | 150.000 NOK |
Maksimum daglig forbruksgrense | 50.000 NOK |
Maksimum månedlig forbruksgrense | 100.000 NOK |
Maksimum årlig forbruksgrense | 500.000 NOK |
1. Kortet
1.1 Disse vilkårene og betingelsene gjelder for enhver innehaver av Paygoo
MasterCard Reload-kortet (‘Reload-kortet’). Ved å bruke kortet godtar du
disse vilkårene og betingelsene.
1.2 Gavekortet tilbys av Paygoo AS (samarbeidsmerkepartner) og utstedes av UAB PayrNet. UAB PayrNet er autorisert av Financial Conduct Authority til å utføre elektroniske pengetjenesteaktiviteter under (EMI) lisens 900594 i Storbritannia og (EMI) lisens LB001994 i Litauen.
1.3 Du vil søke på et kort i en oppgitt valuta. Alle referanser til den
valutaen i disse vilkårene og betingelsene er relevante for deg.
Kortet er et elektronisk valutaprodukt og dekkes som sådan ikke av det britiske Financial Services Compensation Scheme. Hvis UAB PayrNet mot formodning skulle bli betalingsudyktig, kan midlene dine bli verdiløse og ubrukelige, og som følge av det kan du tape pengene dine.
1.5 Disse vilkårene og betingelsene er tilgjengelige på Internett på
www.paygoo.no/se. Du kan be om en kopi av disse vilkårene og betingelsene
når som helst så lenge de gjelder.
2. Definisjoner
I disse vilkårene og betingelsene har følgende ord og begreper betydningene
som vises ved siden av dem:
Minibank
– betyr en automat for utbetaling av kontanter;
Virkedag
– betyr en dag fra og med mandag til og med fredag mellom kl. 9 og 17
(britisk tid) unntatt for offentlige helligdager i England og Wales;
Kort
– betyr Paygoo MasterCard Reload Prepaid-kortet ditt (inkludert eventuelt
sekundært kort/ følgekort eller erstatningskort);
SDD
– lavere kortgrense. Første identifiseringsnivå. Du skriver inn navnet,
fødselsdatoen og adressen din, og kortet registreres på grunnlag av det.
FDD
– høyere kortgrense. Krever full identitetskontroll ved hjelp av bank-ID.
Kortplan
– MasterCard
Gebyrer
– diverse kostnader som kan belastes for kjøp og fortsatt bruk av kortet;
PIN-kode
– betyr personlig identifiseringsnummer, dvs. sikkerhetsnummeret som ble
tildelt for bruk med kortet;
Lommebokverdi
– betyr maksimumsverdien kortet kan ha til enhver tid;
Leverandør
– en forhandler, kjøpmann eller annen leverandør av varer og/eller
tjenester som godtar betaling via et kort, kortnummer, PIN-kode eller kort
og signatur;
Oppsummeringsboks
– delen som inneholder varsling om endringer, grenser og begrensninger
knyttet til kortet;
Leverandørens bank
– forretningsbanken som brukes av leverandøren for å motta betalinger fra
transaksjoner.
Paygoo MasterCard Reload Prepaid-kort
– betyr et kort med egenskapene som er beskrevet i vilkår 3.2;
Verifisering av identitet
– betyr bekreftelse av din personlige identitet og adresse ved hjelp av
elektronisk verifisering av informasjonen din eller ved å oppgi
dokumentasjon av identitet.
Vi/oss/vår
– betyr PAYGOO AB/AS.
År
– 12-måneders periode fra datoen kortet ble utstedt til deg og hver
påfølgende 12-måneders periode.
Du/deg/din
– betyr personen eller personene som har mottatt kortet og er autorisert
til å bruke kortet som beskrevet i denne avtalen.
3. Fylle på kortet
3.1 Tabellen nedenfor beskriver måtene du kan betale for og fylle på kortet
med når du mottar det og hvordan du kan fylle på det senere:
Når du betaler |
Måte |
Korttype NOK |
Korttype NOK |
Kjøp |
Via butikker |
99 NOK |
99 NOK |
Via butikker |
99 NOK |
99 SEK |
|
Betalingskort |
99 NOK |
99 SEK |
|
Påfylling |
Kredittkort |
Minimum enkel påfylling – 200 NOK
|
Minimum enkel påfylling – 200 NOK
|
Påfylling via butikker |
Minimum enkel påfylling – 200 NOK
|
Minimum enkel påfylling – 200 NOK
|
|
Betalingskort |
Minimum enkel påfylling – 200 NOK
|
Minimum enkel påfylling – 200 NOK
|
3.2 For å fylle på kortet ditt med kreditt- eller betalingskort, må du bruke et kreditt- eller betalingskort som er utstedt av en regulert finansinstitusjon i Storbritannia eller EØS, og som er registrert på samme adresse som dette kortet.
3.3 Tiden det tar til kortsaldoen din blir oppdatert når du fyller på
kortet er avhengig av måten du bruker og tiden det tar før midlene blir
sendt til utstederen. Hvis utstederen mottar midlene på en virkedag, blir
kortet oppdatert med beløpet den samme virkedagen. Hvis utstederen mottar
midlene på en dag som ikke er en virkedag, vil utstederen oppdatere saldoen
din neste virkedag. Du kan sjekke overføringstiden for eksempel med banken
eller kredittkortleverandøren din hvis du betaler fra en bankkonto eller et
kredittkort.
3.4 Når det fylles midler på kortet ditt, gjøres betalingen i kortvalutaen.
Valutaen du har valgt å fylle på kortet med, kan være forskjellig fra
kortvalutaen. Kontoutskriften vil vise vekslingskursen som er brukt på
datoen det ble fylt på kortet. Vekslingskurser kan variere, og
vekslingskursen som gjelder når du sjekker, er kanskje ikke den samme som
ble brukt for å konvertere midlene dine for å fylle på kortet.
4. Bruk av kortet
4.1 Kortet er et forhåndsbetalt produkt som kan brukes til å betale for
varer og tjenester hos forhandlere som viser MasterCard-symbolet. Vis frem
kortet når du skal betale for å bruke det. Bruk det for å betale for kjøpet
helt eller delvis.
4.2 Når du mottar kortet, må du registrere det. Dette gjøres på nettsiden
våre www.paygoo.no/se og ved å oppgi den personlige informasjonen med
mindre kortet er mistet eller stjålet og du har rapportert tapet eller
tyveriet til oss.
4.3 Du må ikke foreta kjøp som overskrider den tilgjengelige saldoen på
kortet. Saldoen din vil bli redusert med beløpet for hvert kjøp du gjør.
Hvis et kjøp tar deg over de tilgjengelige midlene eller kortgrensene som
gjelder til enhver tid, og som er beskrevet i del 3 (f.eks. grense for
minibankuttak), vil transaksjonen bli avslått.
4.4 Du kan bruke kortet til kjøp i butikker, på Internett eller via
telefonen. Kartet kan brukes til å ta ut penger i minibanker. Det er ikke
et tilbakebetalingsmiddel. Dette er ikke et betalingskort som støttes av en
bankkonto, og det er på ingen måte knyttet til en bankkonto. Det er heller
ikke et garantikort eller kredittkort. Du vil ikke tjene opp renter på
midler på kortet.
Du må ikke bruke kortet til:
4.4.1 forhåndsautoriserte regelmessige betalinger;
4.4.2 transaksjoner på selvbetjente drivstoffpumper;
4.4.3 transaksjoner for kontanter (andre enn minibankuttak), for eksempel
tilbakebetaling, kontanter fra en bank, pengeoverføringer, reisesjekker,
utenlandsk valuta eller vekslingskontor eller 4.4.4 noen ulovlige formål.
4.5 Kortet ditt kan ikke brukes i situasjoner der det ikke er mulig for
leverandøren å verifisere på Internett om du har tilstrekkelig midler for
transaksjonen. For eksempel transaksjoner på tog og skip og noen kjøp om
bord på fly.
4.6 Vi kan stoppe, suspendere eller begrense kortet eller PIN-koden din av
rimelige årsaker knyttet til:
4.6.1 sikkerheten til kortet, kortnummeret eller PIN-koden din og
4.6.2 mistanke om uautorisert eller bedragersk bruk av kortet eller
PIN-koden. Vi vil hvis det er mulig informere deg før vi stopper,
suspenderer eller begrenser kortet eller PIN-kortet om at vi har tenkt å
gjøre det og årsakene til det. Hvis vi ikke har mulighet til å gjøre det,
vil vi informere deg umiddelbart etterpå. Forpliktelsen til å informere deg
gjelder ikke hvis det vil kompromittere rimelige sikkerhetstiltak eller
hvis det vil være ulovlig å gjøre det.
4.6.3 Hvis du har fått utstedt et SDD-kort eller et kort med begrensede
funksjoner, kan du bare bruke det på minibanker i Norge/Sverige.
4.7 Vi er ikke ansvarlige for kvaliteten, sikkerheten, lovligheten eller
noe annet aspekt til noen varer eller tjenester som kjøpes med kortet. Vi
er ikke ansvarlige hvis en forhandler nekter å godta kortet.
4.8 Vi vil ikke utstede hovedkortet under disse vilkårene og betingelsene
til noen som er yngre enn 18 år. Vi kan tillate at andre kortinnehavere som
er minst 13 år gamle, deler saldoen din.
4.9 Paygoo AS/AB har rett til å blokkere forhandlere hvis de finner det
nødvendig.
5. Transaksjoner
5.1 Du gir samtykke til at kortet, kortnummeret eller PIN-koden din utgjør
autorisasjonen og samtykket ditt til en transaksjon.
5.2 Mottakstidspunktet for en transaksjonsordre er når den mottas av oss.
Hvis en transaksjonsordre mottas etter kl. 16 på en virkedag, regnes den
som mottatt den neste virkedagen. Hvis mottaket ikke faller på en virkedag,
regnes den som mottatt den neste virkedagen.
5.3 Du kan ikke stoppe en transaksjon etter at den er overført til oss med
ditt samtykke til transaksjonen, eller når du har gitt samtykke til
leverandøren for en forhåndsautorisert betaling.
5.4 Vi kan avslå en transaksjon eller suspendere eller si opp retten til å
fylle på kortet ditt. Vi kan gjøre det hvis den relevante telefon- eller
dataforbindelsen er opptatt. Vi kan også gjøre dette hvis:
5.4.1 en transaksjon kan ta deg over tilgjengelige midler på kortet; eller
5.4.2 en transaksjon kan ta deg over en av kortgrensene; eller
5.4.3 vi har rimelig grunn til å tro at vi må gjøre det for å overholde
reglene for betalingssystemet kortet er utstedt under eller
5.4.4 vi har rimelig grunn til å tro at det er behov for å gjøre det for å
overholde en lov eller som god praksis
6. Transaksjoner i utenlandsk valuta
6.1 Kortet kan brukes til transaksjoner som ikke er i kortvalutaen, men det
vil bli pålagt et gebyr.
6.2 Hvis du utfører en transaksjon i en annen valuta enn kortvalutaen, vil
vi endre beløpet til kortvalutaen i samsvar med markedskursen eller en kurs
som er fastsatt av en statlig myndighet. Vi vil pålegge et servicegebyr
(kommisjon), se Oppsummeringsboks.
6.3 Vekslingskurser kan variere, og vekslingskursen som gjelder den datoen
du utfører transaksjonen, er kanskje ikke den samme som vi bruker den
datoen vi konverterer transaksjonsgebyret og trekker servicegebyret fra
saldoen. Vekslingskursen som brukes, vil inkludere dette servicegebyret. Du
kan sjekke vekslingskursen som er brukt som beskrevet i vilkår
6.4 Erklæringen på Internett vil vise vekslingskursen og servicegebyret.
7. Sjekke saldoen
7.1 Hvis du vil sjekke den tilgjengelige saldoen på kortet eller gå gjennom
transaksjonene, kan du besøke www.paygoo.no og logge på Min side eller
bruke SMS-tjenesten vår ved å sende SALDO kunde-ID til 2380. SMS-prisen er
5 NOK og trekkes fra saldoen til kortet.
8. Når kortet utløper
8.1 Utløpsdatoen til kortet er trykt på kortet. Du må ikke bruke kortet
etter utløpsdatoen, og du kan ikke fylle på det.
8.2 Hvis du vil fortsette å bruke Paygoo Reload-kortet ditt, må du kjøpe
et nytt kort selv og legge det til i Paygoo-brukerkontoen.
Send oss en e-post på Hello@Paygoo.no med mobilnummer og kunde-ID fra kortet,
så flytter vi pengene til det nye kortet i henhold til gjeldende regler.
Penger kan bare overføres mellom kort som er koblet til samme
Paygoo brukerkonto.
9. Innløsing
9.1 Du kan innløse hele eller en del av saldoen din ved å sende en e-post
til hello@paygoo.no inntil seks år etter utløpsdatoen som er skrevet på
kortet. Vi vil overføre eventuelle uinnløste midler til en bankkonto i ditt
navn. Vi vil også be om bevis på kontonavnet fra deg.
9.2 Du vil bli belastet et gebyr (se Oppsummeringsboks) for å dekke
innløsingskostnader hver gang du innløser hvis du innløser hele eller en
del av saldoen din på følgende tidspunkt:
9.2.1 hvis innløsing blir forespurt før kontrakten avsluttes;
9.2.2 hvis innehaveren av elektronisk valuta avslutter kontrakten før en
avtalt avsluttelsesdato; eller
9.2.3 hvis innløsing blir forespurt mer enn ett år etter datoen for
avslutning av kontrakten.
9.3 Du vil bli minnet om dette gebyret før innløsing. Vær oppmerksom på at
hvis saldoen din er lik eller mindre enn beløpet du vil innløse i
omstendighetene som er nevnt ovenfor, vil gebyret være likt saldoen, som
vil bli redusert til null.
9.4 Du vil ikke bli belastet et gebyr for innløsing hvis:
9.4.1 vi sier opp denne avtalen eller
9.4.2 forespørselen om innløsing er en avslutning av kontrakten på grunn av
endringer i denne avtalen.
10. Ekstra kortinnehavere
10.1 Du kan be om at ekstra kortinnehavere utstedes kort med tilgang til
saldoen din, og vi vil kreve et gebyr per kort (se Oppsummeringsboks). Det
vil være én delt saldo. Det ekstra kortet kan bare motta midler (påfylling)
ved overføring fra det primære kortet. Alle transaksjoner eller gebyrer vil
bli trukket fra saldoen din.
10.2 Du må oppgi personlige opplysninger om navn og adresse og fødselsdato
om en ekstra kortinnehaver som har gitt deg rett til å oppgi disse dataene.
10.3 En eventuell ekstra kortinnehaver må være minst 13 år gammel. Det er
ditt ansvar å dokumentere dette for oss, og vi kan be om aldersbevis.
10.4 Du må sørge for at en ekstra kortinnehaver overholder kravene i disse
vilkårene og betingelsene for kortet sitt.
10.5 Du må sørge for at en ekstra kortinnehaver under 18 år ikke bruker
kortet til noe formål der minimumsalderen er 18 år eller høyere, f.eks.
gambling, pornografi, kjøp av alkohol.
10.6 Hvis kortet ditt utløper eller denne avtalen avsluttes, vil en
eventuell ekstra kortinnehaver miste tilgang til saldoen din, og eventuelle
ekstra kort vil utløpe eller bli avsluttet. Dette vil skje selv om
utløpsdatoen som er trykt på et ekstra kort, er senere enn på kortet ditt.
11. Ansvar
11.1 Du må signere kortet når du mottar det, og oppbevare det på et trygt
sted. Du må alltid passe på å:
11.1.1 ikke la noen andre bruke kortet ditt;
11.1.2 ikke dele PIN-koden din og aldri skrive ned passord, PIN-koden eller
noen sikkerhetsinformasjon du har gitt oss med mindre du gjør det på en
slik måte at det er umulig for noen andre å gjenkjenne noe av den
informasjonen;
11.1.3 bare gi fra deg kortet, kortnummeret eller PIN-koden for å
gjennomføre (eller prøve å gjennomføre) en transaksjon og 11.2 hvis du
mister kortet eller det blir stjålet eller noen andre finner ut PIN-koden
eller sikkerhetsfunksjonene eller hvis du tror kortet, kortnummeret eller
PIN-koden din blir misbrukt må du:
11.2.1 ringe oss uten unødvendige forsinkelser på +47 906 59 500 (GRATIS)
så vi kan stoppe kortet og PIN-koden din;
11.2.2 hvis vi ber om det skrive til oss innen sju dager for å bekreftet
tapet, tyveriet eller potensielt misbruk (adressen er Paygoo AS/AB,
Dronning Eufemias gate 16, 0191 OSLO, NORWAY), og
11.2.3 slutte å bruke kortet, kortnummeret eller PIN-koden umiddelbart.
Hvis du finner kortet etter at du har rapportert at det er mistet, stjålet
eller misbrukt, må du ødelegge det og informere oss så snart du kan.
11.3 Hvis kortet ditt, kortet til en annen kortinnehaver eller et
erstatningskort er mistet eller stjålet, kan du be om et erstatningskort
ved å sende en e-post til oss på hello@paygoo.no etter at du har rapportert
det. Vi vil avkreve et gebyr for erstatningskortet. Dette er beskrevet i
Oppsummeringsboks.
11.4 Du er ikke ansvarlig hvis en annen person bruker kortet, kortnummeret
eller PIN-koden din hvis de ikke har din tillatelse til det eller det er
mistet, ødelagt eller stjålet, med mindre:
11.4.1 du har gitt samtykke til at den personen skulle ha kortet,
kortnummeret eller PIN-koden din eller på grunn av grov uaktsomhet eller
uforsiktighet ikke har oppfylt betingelse 11.1, i hvilket fall du kan være
ansvarlig for eventuell bruk som skjer før du informerer oss i samsvar med
disse betingelsene og vilkårene, eller
11.4.2 du har opptrådt bedragersk, i så fall kan du i den grad loven
tillater det være ansvarlig for misbruk av kortet, kortnummeret eller
PIN-koden.
11.4.3 du er bare ansvarlig opptil et beløp på 380 NOK som resultat av
transaksjoner fra bruk av et mistet eller stjålet kort eller fra underslag
av instrumentet der kortholderen ikke har holdt sikkerhetsfunksjoner for
kortet sikre. Ansvarsgrensen på 380 NOK gjelder for hver forekomst av tap,
tyveri eller underslag og ikke hver transaksjon.
Hvis du har krav på en refusjon for en uautorisert transaksjon, vil vi sørger for at du mottar den ikke senere enn slutten av neste virkedag.
11.5 Hvis kortet ditt brukes uten din tillatelse eller er mistet eller
stjålet eller du tror kortet misbrukes, kan vi dele enhver informasjon som
vi har rimelig grunn til å tro er relevant, med politimyndigheter.
11.6 Vi vil ikke bli holdt ansvarlige for:
11.6.1 eventuelle unormale eller uforutsigbare omstendigheter utenfor vår
rimelige kontroll (for eksempel en svikt i datasystemer av årsaker som er
utenfor vår rimelige kontroll, eller eventuelle arbeidskonflikter som skjer
av årsaker utenfor vår rimelige kontroll) hvis dette hindrer oss i å levere
den vanlige tjenesten;
11.6.2 eventuelle personer som nekter å godta eller anerkjenne (eller som
utsetter å godta eller anerkjenne) kortet, kortnummeret eller PIN-koden din
eller
11.6.3 en minibank som nekter å utstede kontanter. Vi vil ikke bli holdt
ansvarlige for måten du bli informert om eventuelt avslag eller forsinkelse
på.
11.7 I tilfelle feil eller tvister om transaksjoner kan du sende oss en
e-post på hello@paygoo.no.
12. Endre disse vilkårene og betingelsene
12.1 Vi kan endre hvilke som helst av disse vilkårene og betingelsene,
inkludert gebyrer og belastninger, eller innføre nye vilkår. Hvis vi gjør
noen endringer, vil vi gi deg skriftlig varsel to måneder på forhånd via
e-post.
12.2 Hvis vi endrer disse vilkårene og betingelsene, vil de nye vilkårene
og betingelsene være tilgjengelige på www.paygoo.no fra datoen endringen
finner sted.
12.3 Du vil bli regnet som å ha godtatt eventuelle endringer i disse
vilkårene og betingelsene med mindre du varsler oss om eventuelle
innsigelser før den foreslåtte endringsdatoen.
12.4 Hvis du varsler oss om at du ikke godtar endringen fra du mottar
varselet og til den foreslåtte endringsdatoen, avsluttes denne avtalen
umiddelbar, og du kan i henhold til vilkår 9.4.2 innløse hele saldoen din
på det tidspunktet uten gebyr.
13. Kanselleringsrettigheter
13.1 Hvis du forandrer mening om å ha kortet, kan du kansellere det innen
14 dager fra datoen du mottar bekreftelse på at søknaden er godkjent ved å
sende oss en e-post på hello@paygoo.no. Du vil bli pålagt et gebyr for å
kansellere kortet i løpet av denne perioden. Vi vil refundere eventuell
restsaldo på kortet og eventuelle gebyrer du har betalt, til deg.
13.2 Vi vil refundere deg i samme valuta som valutaen på det
forhåndsbetalte kortet
14. Avslutte denne avtalen
14.1 Vi kan avslutte denne avtalen når som helst.. Med mindre det er
eksepsjonelle omstendigheter vil vi gi deg skriftlig varsel to måneder på
forhånd.
14.2 Du kan si opp denne avtalen ved å sende oss en e-post på
hello@paygoo.no underlagt vilkår 12.4 og 13.
14.3 Hvis du ikke innløser hele saldoen innen seks år fra utløpsdatoen til
kortet, avsluttes denne avtalen.
15. Generelt
15.1 Ved å inngå denne avtalen gir du samtykke til at vi kan bruke
opplysningene dine i samsvar med delen ‘Slik bruker vi opplysningene dine’
i disse vilkårene og betingelsene, som beskrevet i vilkår 18.
15.2 Vi kan overvåke og/eller ta opp telefonsamtaler mellom deg og oss
eller tjenesteleverandørene våre.
15.3 Du må gi oss en e-post- og postadresse og et telefonnummer og
informere oss om eventuelle endringer.
15.4 Vi kan overføre rettighetene eller forpliktelsene våre under denne
avtalen eller ordne det slik at en annen person implementerer rettighetene
eller forpliktelsene våre under denne avtalen. Du kan ikke overføre noen av
rettighetene eller forpliktelsene dine under denne avtalen.
15.5 Vi kan utsette å håndheve rettigheter under denne avtalen uten å miste
dem.
15.6 Hvis vi ikke kan håndheve et avsnitt, et vilkår eller en del av et
avsnitt eller vilkår under denne avtalen, vil det ikke påvirke noen av de
andre avsnittene, vilkårene eller den andre delen av avsnittet eller
vilkåret i denne avtalen.
15.7 Denne avtalen reguleres av lovene i England og Wales. Språket i den
opprinnelige avtalen er engelsk, og alle varsler og all informasjon som gis
under denne avtalen, vil være på engelsk.
16. Informasjon om betalingstjenester
16.1 Denne betingelsen (16) gjelder bare hvis banken befinner seg innenfor
Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS) og betalingstjenestene
som utføres, er i euro eller en annen valuta som tilhører en
EØS-medlemsstat.
16.2 Vi vil sørge for at en transaksjon som du gjør, krediteres til banken til leverandøren, eller at returnerte midler etter innløsing eller kansellering krediteres til banken din innen disse tidsfristene:
Type transaksjon |
Tidsfrist |
Transaksjon utført i en annen valuta enn NOK eller SEK eller transaksjon som involverer mer enn én valuta |
Innen slutten av den fjerde virkedagen etter dagen transaksjonsordren mottas |
Alle andre transaksjoner |
Innen slutten av virkedagen etter dagen transaksjonsordren mottas |
16.3 Hvis du bruker kortet ditt eller oppgir kortinformasjonen til en leverandør for å gjøre en transaksjon før du vet beløpet som skal belastes kortet ditt, kan du har rett til å be om refusjon hvis beløpet er uventet stort, forutsatt at du informerer Paygoo innen åtte uker fra datoen trekkes fra saldoen, men du vil IKKE har rett til refusjon hvis du er informert av oss eller leverandøren om beløpet for den transaksjonen minst fire uker før transaksjonen skal trekkes fra saldoen din og du ga samtykke til transaksjonen.
Hvis du kan utføre betalinger direkte fra kontoen din til en annen person, og hvis en betaling du ba oss om å utføre innenfor EØS ankommer senere enn den skulle, kan du be oss kontakte mottakerbanken og be dem behandle den som om den var i tide.
For kortbaserte betalingstransaksjoner der du ikke ved det nøyaktige beløpet for betalingstransaksjonen når du autoriserer den, vil vi ikke blokkere midler på betalingsinstrumentet ditt med mindre du autoriserer det nøyaktige beløpet som skal blokkeres. Dette kan være tilfelle for betalinger du gjør på hoteller eller bensinstasjoner for eksempel. Vi skal frigi eventuelle blokkerte midler uten unødvendige forsinkelser så snart vi vet det nøyaktige beløpet for betalingstransaksjonen og umiddelbart etter mottak av den relevante betalingsordren.
16.4 Ved mottak av en slik forespørsel under vilkår 16.3 kan vi be deg om å
gi oss informasjonen for å vurdere om vilkårene i vilkår 16.3 er oppfylt.
Innen 10 virkedager fra vi har mottatt en forespørsel fra deg under vilkår
16.3 eller mottatt eventuell tilleggsinformasjon som er påkrevd under dette
avsnittet, vil vi gi en refusjon eller forklare hvorfor vi avslår
forespørselen.
16.5 Vi er ansvarlige for korrekt gjennomføring av transaksjonen med mindre vi kan bevise at transaksjonen ble mottatt av banken til leverandøren, og i så fall er banken til leverandøren ansvarlig ovenfor leverandøren. Du kan be om at vi treffer tiltak umiddelbart for å spore en feil gjennomført transaksjon og varsler deg om resultatet.
16.6 Når en leverandør innleder en transaksjon, er det banken til
leverandøren som er ansvarlig for korrekt overføring av de relevante
detaljene til oss. Hvis banken til leverandøren kan bevise at den ikke er
ansvarlig for en transaksjon som er mislykket eller gjennomført feil, vil
vi være ansvarlige ovenfor deg.
16.7 Hvis vi er ansvarlige for at feil beløp for en transaksjon er trukket
fra saldoen din, vil vi korrigere feilen. Hvis vi er ansvarlige for at en
transaksjon som du ikke har autorisert, trekkes fra saldoen din, vil vi
refundere transaksjonsbeløpet til saldoen din og behandle transaksjonen som
om den aldri skjedde. Du må informere oss om en uautorisert eller feil
transaksjon så snart som mulig og under ingen omstendigheter senere enn 13
måneder etter debetdatoen. Hvis du ikke gjør det, er vi ikke ansvarlige.
16.8 Vi er ikke ansvarlige hvis du identifiserer feil leverandør under en
transaksjon. I så fall vil vi gjøre en rimelig innsats for å få tilbake
midlene det gjelder – vi kan belaste deg et rimelig gebyr for å dekke
kostnadene våre for dette.
17. Klager og kontaktinformasjon
17.1 Hvis du vil levere en klage eller kontakte oss av en annen grunn
knyttet til disse vilkårene og betingelsene, kan du skrive til postadresse
Paygoo AS/AB, Dronning Eufemias gate 16, 0191 OSLO, e-postadresse
hello@paygoo.no. Vi har prosedyrer på plass for å sikre at vi håndterer
klagen din raskt og rettferdig. Hvis du imidlertid ikke er fornøyd med
resultatet av klagen din, kan du skrive til Financial Ombudsman Service med
adresse Exchange Tower, Harbour Exchange, London, E14 9SR.
Vi vil prøve å løse eventuelle klager du har om betalingsinstrumentet ditt eller tjenesten vi leverer til deg innen 15 virkedager fra vi mottar klagen din og i unntakstilfeller innen 35 virkedager (og vi vil informere deg hvis det er tilfelle).
18. Slik bruker vi opplysningene dine
18.1 Vi vil søke opp opplysningene dine hos kredittvurderingsselskaper
eller svindelforebyggingsbyråer. Disse søkene er for å kontrollere
identiteten din, og vi gjennomfører ikke fullstendige
kredittvurderingskontroller eller kredittrangering for dette formålet. Vi
vil bruke et automatisert beslutningssystem for å evaluere søknaden din og
verifisere identiteten din.
18.1.1 Hvis vi ikke er i stand til å verifisere identiteten din på en
tilfredsstillende måte, kan vi be deg levere dokumentbevis for å bidra til
å bekrefte identiteten og adressen din.
18.2 Kredittvurderingsselskaper kan kontrollere informasjonen du oppgir mot
eventuell informasjon i enhver database (offentlig eller annen) som de har
tilgang til. Det vil bli gjort en uregistrert undersøkelse. En uregistrert
undersøkelse er et søk som ikke er gjort for utlånsformål. Det kan ikke
påvirke kredittvurderingen eller -rangeringen din når du søker om kreditt.
Den ses ikke av andre utlånere enn den som utførte søket. Den inkluderes på
kredittrapporten din slik at du vet at søket ble gjort, men det påvirker
ikke kredittvurderingen eller -rangeringen din når du søker om kreditt.
18.3 Hvis du gir oss feil eller unøyaktig informasjon og vi oppdager
svindel, vil vi registrere dette hos svindelforebyggingsbyråer.
Politimyndigheter kan få tilgang til og bruke denne informasjonen.
18.3.1 Svindelforebyggingsbyråene vil dele registreringer med andre
organisasjoner. Vi og andre organisasjoner kan få tilgang til informasjonen
som er registrert av svindelforebyggingsbyråer i utlandet. Send oss en
e-post på hello@paygoo.no
18.3.2 hvis du vil ha mer informasjon om disse kredittvurderingsselskapene
og svindelforebyggingsbyråene. Du har juridisk rett til denne
informasjonen. Du har visse rettigheter til å få en kopi av alle
opplysninger vi har om deg. Skriv til: Paygoo AS/AB, Dronning Eufemias gate
16, 0191 OSLO, NORWAY eller til e-postadresse help@paygoo.no. Vi kan kreve
et gebyr av deg for denne tjenesten.
18.4 Enkelte opplysninger som kredittvurderingsselskaper og
svindelforebyggingsbyråer har, vil bli delt med oss og andre
organisasjoner, for eksempel:
18.4.1 for å forhindre svindel og hvitvasking av penger ved å sjekke kredittsøknader, kredittrelaterte eller andre midler, forslag og krav om alle typer forsikring, jobbsøknader og personalfiler og for å verifisere identiteten din.
18.4.2 Informasjonen disse selskapene og byråene har, kan også brukes til
andre formål som du gir spesifikk tillatelse til, eller i svært begrensede
omstendigheter når loven krever det eller den britiske Data Protection Act
2018 / GDPR tillater det.
18.5 Når du har en avtale med oss, kan vi bruke følgende typer opplysninger
om deg:
18.5.1 opplysninger om deg som du gir oss, eller som vi allerede har om
deg, inkludert alle telefonnumre du ringer til oss fra, som vi kan
registrere;
18.5.2 opplysninger vi mottar når vi treffer en avgjørelse om søknaden
eller avtalen din, inkludert informasjon vi mottar fra forespørsler og søk
som er gjort i ditt navn hos kredittvurderingsselskaper og
svindelforebyggingsbyråer;
18.5.3 opplysninger (inkludert detaljer om betalinger og transaksjoner) vi
måtte ha om en konto eller polise du har hos eller via oss og 18.5.4
opplysninger vi mottar fra noen som har tillatelse til å gi oss
opplysninger om deg.
18.6 Vi vil behandle, bruke, administrere, kontrollere frigi og registrere
opplysninger om deg for å:
18.6.1 søke i registrene til kredittvurderingsselskaper og
svindelforebyggingsbyråer (inkludert opplysninger fra utlandet) for å
administrere kontoen din;
18.6.2 administrere kontoene og polisene dine og administrere eventuelle
søknader, avtaler eller korrespondanse du måtte ha med oss;
18.6.3 utføre, overvåke og analysere virksomheten vår;
18.6.4 kontakte deg via post, telefon eller på annen måte om andre produkter og tjenester som vi mener kan være av interesse for deg – med mindre du informerer oss om at du ikke ønsker å motta direkte markedsføring;
18.6.5 bekjempe svindel, hvitvasking av penger, terrorisme og annen
kriminalitet og
18.6.6 følge lover eller forskrifter i et land
18.7 Vi kan dele opplysninger om deg:
18.7.1 med enhver person som jobber for oss eller samarbeidsmerkepartneren
vår;
18.7.2 med svindelforebyggingsbyråer;
18.7.3 med enhver organisasjon som støtter noen av produktene våre som du
har;
18.7.4 med ethvert betalingssystem som vi utsteder kortet vårt under;
18.7.5 med visse myndigheter for å oppdage og forhindre terrorisme
(inkludert myndigheter utenfor Storbritannia) hvis en betaling behandles
gjennom et globalt betalingssystem;
18.7.6 med enhver person som vi overfører noen av rettighetene eller
forpliktelsene våre til i forbindelsen med en avtale vi har med deg, og
18.7.7 med enhver som du godkjenner at vi gir opplysninger om deg til.
18.8 Behandling av opplysningene dine som beskrevet ovenfor kan medføre å
sende dem til andre land utenfor EØS, inkludert Amerikas forente stater. I
slike tilfeller er vi ansvarlige for å sørge for at opplysningene dine
fortsatt er beskyttet.
18.9 Vi vil beholde opplysninger om deg bare så lenge vi trenger eller er
forpliktet til for å oppfylle juridiske forpliktelser (vanligvis ikke mer
enn fem år etter innløsing eller avslutning).
19. Oppsumeringsboks – gebyrer
Denne tabellen oppsummerer produktegenskapene og -informasjonen og er ikke
ment å skulle erstatte vilkårene og betingelsene for produktet.
Gebyrgrensene og -begrensningene som gjelder for hvert kort, er oppgitt
nedenfor.
Gebyrer | Beløp |
---|---|
Gebyr for å kjøpe kortet | 99 NOK |
Årlig gebyr (trekkes fra ved første aktivering og deretter én gang om året) | 95 NOK |
Påfyllingsgebyr (legges til hver påfylling) | 29 NOK |
Gebyr for hvert kort som utstedes til en ekstra kortinnehaver for for eventuelle erstatningskort | 125 NOK |
Gebyr for innløsing og avslutning | 125 NOK |
Servicegebyr for å finne PIN-kode, sjekke saldo og få transaksjonsoversikt | 5 NOK |
Gebyr for å få en kontoutskrift (ved forespørsel) | 125 NOK |
Transaksjonsgebyrer | Beløp |
---|---|
Gebyr for kjøp i kortvalutaen | 3 NOK |
Servicegebyr (kommisjon) for kjøp som ikke er i kortvalutaen | 4% |
Kontantuttaksgebyrer | Beløp |
---|---|
Gebyr for minibankuttak i kortvalutaen (minibankleverandører kan kreve ytterlige gebyrer) | 1,5% of the amount + 15 NOK |
Gebyr for minibankuttak i enn annen valuta enn kortvalutaen (minibankleverandører kan kreve ytterlige gebyrer) | FX Fee (4%) + 1,5% of the amount + 15 NOK |
Kortgrenser – FDD-profil | Beløp |
---|---|
Maksimum saldo til enhver tid | 500.000 NOK |
Maksimum daglig påfylling | 10.000 NOK |
Maksimum månedlig påfylling | 45.000 NOK |
Maksimum årlig påfylling | 360.000 NOK |
Daglig grense for minibankuttak | 2.000 NOK |
Månedlig grense for minibankuttak | 15.000 NOK |
Årlig grense for minibankuttak | 150.000 NOK |
Maksimum daglig forbruksgrense | 50.000 NOK |
Maksimum månedlig forbruksgrense | 100.000 NOK |
Maksimum årlig forbruksgrense | 500.000 NOK |
20. Kontakte deg i et nødstilfelle
Vi må kanskje kontakte deg i et nødstilfelle hvis vi har mistanke om eller
avdekker at svindelaktivitet har forekommet på kontoen din (forutsatt at
det ikke er forbudt ved lov) eller hvis vi blir utsatt for en
sikkerhetstrussel. For å gjøre det kan vi (for eksempel) sende deg en
tekstmelding i stedet for å ringe deg eller sende deg en e-post hvis vi
mener det er den raskeste måten å kontakte deg på. Når vi kontakter deg,
vil vi også gi deg informasjon om hvordan du kan redusere eventuell risiko
for betalingsinstrumentet ditt til et minimum avhengig av typen
sikkerhetstrussel.
Vi vil bruke den samme kontaktinformasjonen som du har gitt oss tidligere, når vi kontakter deg. Du må informere oss straks hvis personopplysningene eller kontaktinformasjonen din endres.
21. Internasjonale betalinger
Hvis du har et betalingsinstrument som gir deg mulighet til å foreta
betalinger til utlandet, vil måten vi behandler betalinger til leverandører
av betalingstjenester utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet
(EØS) endres, og det samme vil betalinger i valutaer utenfor EØS til
leverandører av betalingstjenester innenfor EØS, og med mindre noe annet er
oppgitt vil vilkårene og betingelsene dine gjelde for slike
betalingstransaksjoner.
Du kan ikke lenger betale gebyrer for noen du betaler til innenfor EØS (uansett hvilken valuta overføringen gjøres med). Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS) inkluderer alle medlemsstatene i Den europeiske union, Island, Norge og Liechtenstein.